İlk çağdan beri gündemde kalan bir sanat Tiyatro. Roma’nın o görkemli tarihine baktığınızda en ufak yerleşim yerinde dahi devasa Anfitiyatrolar gözümüze çarpar. Biz Türk’ler ise tiyatro sanatı ile çok geç tanıştık. Bunun en büyük sebebi de daha çok göçebe hayatı yaşamamız ve yerleşik hayatı tercih etmememiz olmalı. Tiyatral gösterilerse binlerce yıldır süregelmektedir. Orta Asya steplerinde bir çok Türk obasında gece eğlenceleri için bir çadır ayrıldığı ve masal ve destan anlatımı çalgı çengi ve bir çok oyun oynandığını maalesef Çin yazıtlarından öğreniyoruz. Yazılı tarihimiz olmasa da dilden dile anlatıla anlatıla gelmiş olan bu oyunlar hala kırsalda köy odaları geleneğiyle yürütülmektededir.
Günümüzde Tiyatronun giderek önemini yitirdiği gibi bir görüntü olsa da ne Televizyon nede Sinema asla Tiyatronun yerini tutamamaktadır. Yakın gelecekte Tiyatro önemini artırarak devam edecektir buna biz tiyatro sevenlerin inancı tamdır. Romanın o görkemli dönemleri kadarda olmasa bu gün Aspendos ikibin beşyüz yıldır tiyatro opera ve çeşitli gösterilere ev sahipliği yapmaktadır. Antalya tarihinde Kaleiçi’nde bir Anfitiyatro olduğu bilinmekte ama süregelen yerleşim bu tiyatronun gün yüzüne çıkarılmasına izin vermemektedir. Bu küçük balıkçı kasabasında İtalyanların 1812 Tekelioğlu ayaklanmasına kadar Kaleiçi eski gümrük binası ve şimdiki küçük Anfitiyatronun olduğu yerde bir tiyatro inşa etmeye başladıkları.ama 1814 te Tekelioğlu ayaklanmasının bastırılması döneminde yapının yerle bir edilip liman dolgusu olarak kullanıldığını biliyoruz.
İşte böyle bir süreçten sonra Antalya’nın göle maya çalmaya çalışan kurumlarından birisi Kırmızı Kalem Tiyatro bu yıl Uluslararası Çocuk Tiyatroları şenliğinin İkincisini Antalya Büyükşehir Belediyesinin ve Tui nin desteğiyle gerçekleştirdi. Tek amacı çocuklara tiyatro sevgisi aşılamak olan şenliğin Sosyal ve Sanatsal bir değerlendirmesini elimden geldiğince yapmaya çalışacağım. Öncelikle Şenliğin yapıldığı salonların maalesef dörtyüz kişi ortalaması olması çoğu insanın bir sonraki seansı yada günü beklemesine sebeb oldu . Bu beni en çok üzen unsurların başında gelmişti. Buna rağmen tek kuruş dahi almadan bu gösterileri bize sunan yerli ve yabancı tiyatro guruplarının en az onları seyretmeye gelen guruplar kadar mutlu olduğunu. Hatta programında tek gösteri olmasına rağmen insanların bu şenlikte üzülmemesi için ikinci gösterilerinide sunan tiyatrolara teşekkürü bir vatandaş ve bir baba olarak borç bilirim. Bir tiyatro oyuncusu düşünün sekiz saat yol gelip bir gösteriye çıkıp bir lokma yemek yemeden sahnesi olmamasına rağmen seyircinin talebi doğrultusunda yeniden oyun oynadığını bunun tarifini bulamıyorum size anlatmaya.
Şenliğin amacını yukarıda azda olsa anlatmıştım. Sonuç olarak öncelikle Kepezin üs bölge olarak seçilmesi isabetli bir karar olmuş. Sahil kesimindeki insanların sosyal hayattan daha çok faydalandığı günün her saatinde bir gösteri bir oyun ve bir etkinlikle iç içe yaşadıkları bir ortam mevcut zaten Antalya’da.
Peki Kırmızı Kalem Tiyatro neden kendisininde bulunduğu bu bölgeyi değilde Kepez bölgesini seçti. Bu özel Tiyatro bol miktarda kendi reklamını yapabileceği ve her türlü yeterliliğe sahip sahil kesimini seçmedi . İşte İşin sosyal boyutunda en önemli unsur Tiyatroya olan sevgileri ve bu sevgiyi günümüz çocuklarına aktarma istekleri. Tiyatroyla daha önce nerdeyse hiç buluşmamış çocuklarla bu sevinci paylaşmak. Böylesi Özel Tiyatrolar bir çok Nasreddin hocayı içinde barındırıyor hepsinin elinde bir kazan Göle maya çalmaya çalışıyorlar.’’Ya tutarsa diye’’ canı gönülden kutluyoruz onları.
Ben bir tiyatro izleyicisi ve bir Baba olarak Şenliğin Salon koltuk sayısının yetersiz kalmasına rağmen amacına ulaştığını Kepez bölgesi çocuklarının Tiyatro sevgisiyle iç içe bir yedi gün geçirdiklerini gördüm. Yüzlerce çocuğumuzla röportaj yaptım. Gözlerindeki parıltıyı ve seyrettikleri oyundan aldıkları hazzın yüzlerine yansımasını gördüm. Şenlik bitiği için Ağlayanlarada teselli etmek baya zor oldu.Kültür Merkezinde Çocuk oyunlarının Şenlik dışındada devam ettiğini takvimi ailelerinin takip etmesi gerektiğini anlatmaya çalıştım bolca.
Şimdi şenliğe genel bir bakış atalım..
Şenlik kapsamında ilk olarak Oyuncu ve Yönetmen Tamer Levent Drama atölyesi vardı. Tamer levent şenlik boyunca dört gün Drama dersi verdi.Böylesi konusunda uzman bir sanatcı nın derslerine Antalya Tiyatrolarının nerdeyse tüm oyuncuları katıldı.
‘’ Tamer Levent 1950 yılında İzmir'de doğdu. Ankara Devlet Konservatuarı Yüksek Bölümü'nden 1977 yılı yaz döneminde mezun oldu. Devlet Tiyatroları'nda önce oyuncu daha sonra yönetmen olarak çalışmalar yaptı. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi'nde, Eskişehir Anadolu Üniversitesi'nde, New York Üniversitesi Tiyatro Bölümü'nde, Berlin Yüksek Sanat Okulu Tiyatro Bölümü'nde; İngiltere Yorkshire Bretton Hall College'de ve Warwick Üniversitesi'nde "Yaratıcı Oyunculuk" dersleri verdi. Belçika, Lüksemburg ve Macaristan'da Avrupa Parlamentosu'yla birlikte düzenlenen tiyatro buluşmalarının prensiplerinin oluşturulduğu komitelerde ve organizasyonlarda bulundu, seri atölye çalışmaları yönetti.
Tamer Levent ayrıcı FIA (Uluslararası Aktörler Federasyonu) Türkiye Temsilcisi'dir. IATA (Uluslararası Amatör Tiyatrolar Birliği) yönetim kurulu üyeliğinde bulundu.’’
Şenlik havasında başlayan şenliğin ilk oyunu Antalyanın özel tiyatrolarından Tiyatroolimpos un sahneye koyduğu ‘’Kırmızı Cüce’’idi .
Şenliğin ikinci günü sabah Kukla atölyesi Fotoğraf Atölyesi ve Eskişehir Şehir Tiyatroları nın ‘’Dünyanın ucuna yolculuk’’ adlı oyunu ile başladı .Kukla atölyesinde 9 Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sahne Sanatları Anasanat Dalı Öğretim görevlisi Türkiyenin Dalında uzman sayılabilecek kişisi olan Ayten Huzur Öğütçü Çocuklara pratik kukla yapımı ve oynatımı üzerine ders verdi.Fotoğraf Atölyesindede yine konunun uzmanı Özgür Bülent Çubukçu Fotoğrafında bir sanat dalı olduğunu Işığın kullanımı ve en iyi anı yakalama üzerine çocuklara başarılıbir Atölye verdi. Şenliğin ikinci gününün ikinci oyunu saat 16:00 da AKM Aspendos salonunda Antalya Bölge Tiyatrosunun ‘’Küçük Prens’’ adlı oyunu idi.
Üçüncü gün ilk oyun ABT sahnesinde Tek gösterim olmasına rağmen iki gösterim yapılan Aynı zamanda Prömiyeride yapılan farklı bir oyun ‘’Sihirli Oyun’’ bu arada atölyeler devam etmektedir.Dans atölyesimde Dans Öğretmeni Mehmet beklenenin üzerinde bir katılım olmuş.Öğleden sonra ise Yabancı bir Tiyatro olan Almanya Nürnberg Çocuk tiyatrosu nun oyunu olan ve yine çok farklı tarzda bir yapım ‘’Kağıt Oyunu’’ile gün sona erdi,
Dördümcü gün Adeta örnek bir tiyatro kendi yağları ile kavrulan Bir bilardo salonunu sahneye çeviren Tamamı üniversite öğrencisi bir topluluk ‘’İstanbul Hal’’Tiyatrosunun oyunu ‘’Cadılar’’ sahnelendi .Öğleden sonraise AKM Perge salonunda Gaziantep Şehir Tiyatrolarının bir Kukla Gösterisi ‘’ Ötmeyi Bilmeyen Horoz’’ sahnelendi.
8 Şubat Cuma Yani beşinci gün YKM sahnesinde Kırmızı Kalem Tiyatronun Tamamen Öğrenciler ile yani çocuklarla gerçekleştirdikleri ‘’Kayıp Şehir Atlantis’’ ve Trakyadan,Lüleburgazdan Uçaneller Kukla Tiyatrosunun sergilediği’’ Bak ne kadar Kolay’’ adlı kukla gösterileri görülmeye değerdi.
Beşinci gün Panel ve sunumlarla kapandı. Panele Oyuncu ve YönetmenTamer Levent, Prof.Dr.Semih ÇELENK , Doç.Dr. Tülin sağlam ve Öğretim görevlisi Ayten Huzur ÖĞÜTCÜ katkı sağladılar, Eğitimde Tiyatronun Önemi üzerine yaklaşık iki saatlik bir söyleşi şeklinde panel yaşadık. Bir haftalık Şenliğe Katılımın yüksek olması şenliğin amacına ulaştığının bir kanıtıdır. İşin Sanatsal boyutuna bir gözlemci gözüyle baktığımda Oyunların çoğunun sanatsal doyurulucuğundan daha önemlisi Çocuklarımızın bu şenlikten aldıkları zevk ve heyecandırki bu boyutta şenlik amacına ulaşmıştır. Şimdiden üçüncüsünün beklentisi içinde olduğumuzu belirtelim. Bu bağlamda Emeği Geçen Herkese ve topluluğa sevgilerimizi sunmaktan öteye yapabileceğimiz tek şey Ellerimiz Patlayıncaya kadar onları Alkışlamaktır. Kırmızı Kalem Tiyatronun öncülüğünde ...
II. ULUSLARARASI ANTALYA ÇOCUK TİYATROLARI ŞENLİĞİ
(4-9 ŞUBAT 2013)
ANTALYA BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ KIRMIZI KALEM TİYATRO İŞBİRLİĞİ İLE
PROGRAM
04 ŞUBAT 2013 PAZARTESİ
TİYATROLİMPOS “KIRMIZI CÜCE” (+4 Yaş)
SAAT: 11:00
YER: YENİMAHALLE KÜLTÜR MERKEZİ
05 ŞUBAT 2013 SALI
ESKİŞEHİR ŞEHİR TİYATROLARI "DÜNYANIN UCUNA YOLCULUK" (+5 Yaş)
SAAT: 11.00 – 13: 00
YER: YENİMAHALLE KÜLTÜR MERKEZİ
ANTALYA BÖLGE TİYATROSU "KÜÇÜK PRENS" (+5 Yaş)
SAAT: 16.00
YER: ANTALYA KÜLTÜR MERKEZİ ASPENDOS SALONU
6 ŞUBAT 2013 ÇARŞAMBA
ANTALYA BÜYÜKŞEHİR BELEDİYE TİYATROSU "SİHİRLİ OYUN" (+7 Yaş)
SAAT: 11.00
YER: BELEDİYE KÜLTÜR SALONU
ALMANYA NÜRNBERG ÇOCUK TİYATROSU
SAAT: 14.00 – 16: 00
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder